سرخط خبرها

کارتون | نسل هشتگ

«داریو کاستلیجوس»، کارتونیست مکزیکی، د اثری که نام «نسل هشتگ» مردی با کت و شلوار و کراوات، همچون سیاست‌مداران و بزرگ‌تر و قدبلندتر از بقیه آدم‌ها، هشتگی را به چوبی وصل کرده و بر فراز پرتگاهی گرفته است.
  • کد خبر: ۹۹۶۱۵
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳

امیرمنصور رحیمیان | شهرآرانیوز - از زمانی که حاکمان استعمارگر، توده‌های مردم را با زور دگنک و هزار ترفند به‌دنبال خودشان می‌کشیدند و مجبور به قبول یا رد چیزی می‌کردند، دیر زمانی است که گذشته است. آن‌ها امروز برای اینکه توده‌های مردم را راحت‌تر کنترل کنند، به وسیله‌ای ساده‌تر و در دسترس‌تر متوسل شده‌اند. وسیله‌ای که در دسترس همه است و شامل همه چیز‌هایی می‌شود که برای این کار لازم است. برای همین از علم کمک گرفته‌اند و لبه تیز و برنده آن را انتخاب کرده‌اند.

آن‌ها تلفن‌های همراه هوشمند را برای این کار برگزیده‌اند. در پس پیشرفت‌های سریع و دیوانه‌وار علم و فناوری، انسانی وجود دارد که بدون عقبه فرهنگی صاحب آن شده است و به‌راحتی جهانی را کف دستانش گرفته است. وقتی سرعت پیشرفت بیشتر از فرهنگ باشد، این فاجعه رخ می‌دهد؛ فاجعه‌ای به‌نام نسل هشتگ. نسل امروز با تلفن‌های همراه در دستانش و سر‌های پایین‌افتاده، دنباله‌رو فضای‌مجازی است.

اتفاقی ناگوار که صاحبان اندیشه تا اکنون درباره آن روشنگری کرده‌اند و هشدار داده‌اند. «داریو کاستلیجوس»، کارتونیست مکزیکی، در اثری تلخ و اندوه‌بار به آن اشاره کرده است. اثری که نام «نسل هشتگ» را یدک می‌کشد. در آن مردی با کت و شلوار و کراوات، همچون سیاست‌مداران و بزرگ‌تر و قدبلندتر از بقیه آدم‌ها، هشتگی را به چوبی وصل کرده و بر فراز پرتگاهی گرفته است.

در پی آن آدم‌های معمولی و کوچک‌تر، به طمع گرفتن هشتگ درحال سقوط به قعر دره هستند. در این اثر کاستلیجوس، به دروغ‌پردازی و فریب سیاست‌مدارانی اشاره می‌کند که با استفاده از ناآگاهی توده‌ها به استفاده از علم و فناوری در دستانشان، آن‌ها را مهار می‌کنند. او با این اثر سیاه، نسل‌های زیادی را قربانی این فریب می‌داند؛ نسل‌هایی که تا وقتی به فرهنگ و آگاهی درست، دست پیدا نکنند، در قعر دره و در تاریکی محض باقی می‌مانند. امری که خوشایند استعمارگران است؛ برای اینکه مهارکردن آدم‌هایی که در تاریکی هستند، راحت‌تر است.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->